Belang van een goede dagelijkse schoen

Het is dinsdagochtend en om 11.00 uur heb ik een afspraak in onze podologie met Agnes, een hardlopende vrouw van rond de 40 jaar jong. Ze heeft last van vermoeide voeten, zware benen en pijnlijke knieën. Zelf denkt Agnes dat een zooltje uitkomst zal bieden en zij weer pijnvrij zal kunnen hardlopen. 

Uit mijn anamnese komt onder andere naar voren dat Agnes moeder is van 3 kinderen in het basisonderwijs en 4 dagen in de week werkzaam is in een verzorgingshuis. Met andere woorden: zij is de hele dag door haar voeten aan het overbelasten door er op te staan en te lopen. Ik noem het bewust overbelasten, omdat blijkt dat Agnes eigenlijk geen goede schoenen draagt voor deze werkzaamheden. Agnes heeft een vrij slappe laars en een Ecco schoen meegenomen naar het spreekuur. De laars draagt zij vooral ‘casual’ en de Ecco schoen draagt zij tijdens haar werk. Ik liet haar een stukje wandelen op haar laarzen in mijn praktijkkamer. Ik constateer dat ze enorm naar binnen knikt met haar enkel en dit heeft ook invloed op de stand van haar knie, deze zakte weg in X-stand. 

De Ecco schoen is recent aangeschaft, op zich een mooi merk, maar het lijkt wel alsof de Ecco’s van 5 jaar terug een stuk steviger waren dan die van nu. Ik hoor sommige al denken, ‘ja, vroeger was alles beter!’ . Samen met Agnes bekijk ik beide schoenen, waarbij ik vooral naar een aantal punten kijk:

  • Dempende tussenlaag: een goed dempende schoen voorkomt vermoeide voeten en benen. 
  • Buigpunt: het buigpunt van de schoen moet ter hoogte van de bal van de voet zitten en zeker niet in het midden van de voet. 
  • Drop (verschil in hoogte tussen de hak en de voorvoet): het liefst zie ik deze zo rond de 12 mm. Met deze hoogte ontlast je onder andere de achillespees en kuiten. 

Ik heb Agnes een goede dagelijkse schoen laten passen uit onze winkel, hier stond en liep ze al direct veel rechter op. Ze voelde zelf ook direct het verschil, haar knieën deden geen pijn meer en na een dag werken op deze schoen, zal Agnes minder vermoeide benen hebben. Hierdoor kan zij fris aan een hardlooptraining beginnen en heeft zij minder kans op blessures.

Hoe kan het nu dat Agnes vroeger wel de hele dag op die slappe schoenen of een laars kon werken en waarom nu niet meer? Voeten veranderen. Vanaf het veertigste levensjaar neemt de spierkracht ieder jaar een klein beetje af, met als gevolg dat ook de voet een beetje doorzakt. Ook de vetlaag (capiton) onder de voeten wordt minder sterk en verliest dus haar dempende werking. Botten worden door een verminderde opname van calcium en vitamine D kwetsbaarder voor breuken.  Natuurlijk kunnen er ook nog persoonlijke omstandigheden een rol spelen, zoals bij Agnes het feit dat zij drie zwangerschappen heeft voldragen. De laars en de Ecco schoen worden nu gebruikt als ‘zit schoen’. 

Hardlopers zijn vaak geneigd om eerst te kijken naar goede hardloopschoenen en vervolgens naar aangepaste steunzolen, terwijl dit niet altijd de oorzaak is van kwalen. Stel je zelf eens de vraag of jij een goede dagelijkse schoen hebt. Een schoen waarmee je de dag na een (zware) training op de atletiekbaan of de dag na een wedstrijd je voeten verwent. Met goed dagelijks schoeisel heb je minder last van vermoeide voeten én herstellen je voeten sneller.

Als een goede dagelijkse schoen net niet voldoende steun geeft of je blijft maar aanhoudende pijn hebben aan jouw bewegingsapparaat dan kan een steunzool wellicht helpen. Onthoud goed: een goede dagelijkse schoen kan wonderen doen!