De startende loper blessurevrij!

Trots op ons prachtige tweeluik, de sportpsycholoog, Yannick Balk, PhD en fysiotherapeut, kennis en kunde gebundeld, om de Start to Run trainers van de Atletiekunie te educeren over blessurepreventie en prestatieverbetering bij de beginnende loper.

Lees meer: De startende loper blessurevrij!

13 minuten trainen en sterker worden? JAZEKER!!

Uit recent onderzoek blijkt dat 13 minuten trainen, in een frequentie van 3x p/week een significante toename geeft van kracht en uithoudingsvermogen!

Onderzoeker Schoenfeld vergeleek de effecten van laag volume (1 set), gemiddeld volume (3 sets) en hoog volume training (5 sets)in relatie tot kracht, uithoudingsvermogen en hypertrofie* bij 34 mannen die weerstand training uitvoerden.

Lees meer: 13 minuten trainen en sterker worden? JAZEKER!!

De meester atleet!

Mijn nieuwe blog staat online! Wel even schrikken voor mij, toen ik las welke leeftijd de auteurs aanreiken om een meester atleet te definieren.. Zo 'jong' (lees ervaren:) ben ik afgelopen jaar geworden ✅. Alhoewel: bewegen is leven! Veel leesplezier ?‍♂️?.

http://jordivanzelst.blogspot.com/2019/01/de-meester-atleet-hardlopers-35-jaar.html

Lees meer: De meester atleet!

Mythe: "Niet genoeg strekken veroorzaakt blessures"

Hoe zit het nou eigenlijk met statisch rekken? Kun je hiermee blessures voorkomen? En kun je met statisch rekken je prestatie verbeteren?

Lees meer: Mythe: "Niet genoeg strekken veroorzaakt blessures"

Zijn schoenen dan niet belangrijk?

Veel hardlopers geloven dat het dragen van een "verkeerd schoentype" voor hun voeten de belangrijkste risicofactor is voor het krijgen van een blessure (Sargioto et al 2014)

Hoewel het wetenschappelijk bewijs voor het voorschrijven van schoenen hiervoor ontbreekt! Mminimalistische, maximaliste, traditionele, anti-pronatie, zero-drop schoenen, ze hebben geen invloed op het voorkomen van blessures (Napier et al 2018).

Lees meer: Zijn schoenen dan niet belangrijk?

Bijna iedere hardloper kent het wel, scheenbeenklachten

Helaas een veelvoorkomende overbelastingsblessure bij (beginnende) hardlopers. Ondanks dat deze klachten veel voor komen, zijn de factoren die het ontstaan kunnen verklaren nog niet geheel duidelijk. Vandaar dat Becker een onderzoeksgroep heeft geleid om verschillen in kaart te brengen in beweeglijkheid, spierkracht, plantaire druk verdeling (druk onder de voetzool) en loop techniek tussen lopers die scheenbeenklachten ontwikkelden en renners die juist wel klachten vrij bleven.

Lees meer: Bijna iedere hardloper kent het wel, scheenbeenklachten

Hardlopen slecht voor je knieën? ?‍♀️??‍♂️?

Knie artrose is een veel voorkomende vorm van artrose. Het staat in de volksmond beter bekend als knieslijtage.

Lees meer: Hardlopen slecht voor je knieën? ?‍♀️??‍♂️?