Hardlopen is een van de meest populaire sporten!

Hardlopen is een van de meest populaire sporten!

Naast fitness en wandelen is hardlopen met 1,5 miljoen een grote sport in Nederland. Er zijn vele voordelen om te gaan hardlopen. Het is bijvoorbeeld goed voor je lichaam, je wordt fysiek en mentaal sterker, je ervaart minder stress en slaapt, lopen helpt je af te vallen, het kan overal en nergens en je ontmoet nog eens vele leuke mensen!

Lees meer: Hardlopen is een van de meest populaire sporten!

Gratis (sport)blessurespreekuur bij AV Zaanland

Elke dinsdag avond van 19.30 – 20.30 ben ik, Jordi van Zelst, bij AV Zaanland aanwezig zijn om vragen te beantwoorden en u te helpen waar ik kan. Verder zal ik veld- en baanrevalidatie gaan verzorgen bij AV Zaanland.

Lees meer: Gratis (sport)blessurespreekuur bij AV Zaanland

Sporten bij warmte

Sporten bij warmte
Weten jij wat je kan doen bij de warmte? Waar dien je rekening mee te houden? Wat kun je wel doen, en wat vooral niet? Gezien de extreem warme temperaturen, temperatuurswisselingen en hoge luchtvochtigheid geef ik jullie bij deze enige tips.

“Houd je hoofd koel”
Sporten bij warmte kan prima. In sommige gevallen kan het onverstandig zijn, en zelfs levensgevaarlijk. Beter voorkomen dan genezen en jezelf goed voor te bereiden op je (sport)prestatie. Ken je eigen grenzen en stop als je lichaam het laat afweten.

Lees meer: Sporten bij warmte

Nieuw! De Swiss ball bij AV Zaanland!

De Swiss ball is een opgeblazen bal ook wel een exercise ball genoemd. Swiss balls bestaan er in verschillende vormen en maten. Het zijn effectieve hulpmiddelen waar je goede, uitdagende oefeningen mee kunt doen. Dit kunnen veel verschillende oefeningen zijn, voor zowel je benen, je armen, je rug, je buik, en de zogenoemde core-stability!

De Swiss ball is uniek door zijn instabiele karakter en is om die reden dan ook een meerwaarde voor het krachthonk. Trainen met een swiss ball zorgt voor het verbeteren van je balans en coördinatie.

Swiss ball oefeningen

Welke swiss ball oefeningen zijn dan goed voor je? Er zijn zoveel verschillende oefeningen, dat het voor iedereen zal verschillen. Probeer ook gewoon eens lekker te varieren! Denk aan bijvoorbeeld uitvalspassen, waarbij je je achterste voet op de swiss ball laat rusten, of een plank (zowel met de arm- als afwisselend met de voeten steunend op de bal) of de 'seated swiss ball leg raise', waar je heel goed je balans moet bewaren en zodoende de kleine spieren van de rug en buik traint.

Kijk voor de verschillende oefeningen eens 'gewoon' op Google, of op YouTube. Mocht je vragen hebben of een oefening voor jou geschikt is, of wil je eens een demonstratie? Laat het mij dan even weten. Ik ben elke dinsdagavond op de baan aanwezig. Kunnen we samen trainen..

Heel veel plezier ermee!

Sportieve groet,
Jordi van Zelst

 

Pasfrequentie: 'de pas die past'

We lezen het overal, trainers adviseren het ons: loop met 180 stappen per minuut en alles is beter! Maar is dat ook daadwerkelijk zo? Ik ben op onderzoek uit gegaan, om te kijken wat de ideale pasfrequentie is. De literatuur in gedoken, gesproken met ervaren looptrainers, bewegingswetenschappers, inspanningsfysiologen, sportartsen en natuurlijk de hardlopers zelf.

Lees meer: Pasfrequentie: 'de pas die past'

Warming-Up volgens Jordi

De slides over de Warming-Up zoals die te zien waren op de Jaarlijkse Algemene Jaarvergadering van maandag 13 maart jl..

Lees meer: Warming-Up volgens Jordi